DYNAMICS OF REPETITION AND REPRISES ON BRAZILIAN TELEVISION

EXPLORING THE BASIS OF THE NOSTALGIA MARKET IN ANIMATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2025v16p45-70

Keywords:

Animation, Nostalgia, Repetition

Abstract

We will approach the dynamics of repetition and reruns on Brazilian television, analyzing their roles in the emergence of the current nostalgia market, with an emphasis on animated products. We consider that the repetition of cinematographic content for television prepared viewers to accept the recurrence of the same programs without greater strangeness in the formulation of reruns - which were also responsible for creating television nostalgia by transforming certain productions into “classics” or “replayable ”, generating a “animation heritage”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dionisio Brazo, Universidade Federal Fluminense

Doutorando em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense. Mestre em Cultura e Territorialidades e Bacharel em Turismo, ambos pela mesma universidade. Atualmente também Licenciando em História pelo Colégio Pedro II. Pesquisador no AnimaMídia: Grupo de Pesquisa em Desenhos Animados.

References

BORGES, Admir; ARREGUY, Sergio; SOUZA, Lourimar. O auge e o declínio da programação infantil na TV comercial brasileira. Mediação, Belo Horizonte, v. 14, n. 15, jul./dez. 2012. Disponível em: http://revista.fumec.br/index.php/mediacao/article/view/1357. Acesso em: 29 ago. 2023.

BRESSAN JUNIOR, Mario Abel. Televisão e espaço de revisitação: a formação de uma memória teleafetiva. Intexto, Porto Alegre, n. 45, p. 204-226, mai./ago. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/82983. Acesso em: 14 set. 2023.

CASTELLANO, M.; MEIMARIDIS, M. TV americana e nostalgia: os desafios na recuperação de séries do passado. In: CRUZ, L. S.; FERRAZ, T. Nostalgias e mídia: No caleidoscópio do tempo. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018. p. 67-80.

ENNE, Ana Lúcia; PROCÓPIO, João Victor. Ansiedade e afeto como categorias-chave em narrativas literárias e midiáticas infanto-juvenis contemporâneas: uma abordagem a partir dos Estudos Culturais. Parágrafo, São Paulo, v. 7, n. 1, jan./jun. 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/921. Acesso em: 1 set. 2023.

GINZBURG, Carlo. Sinais: Raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 143-179.

HOLDSWORTH, Amy. Television, Memory and Nostalgia. Londres: Palgrave Macmillan, 2011.

HOLZBACH, Ariane Diniz. Galinha Pintadinha Runs the World: A Made-for-Children Brazilian Cartoon in the Global Flow of Television Content. Television & New Media, [S.l.], v. 23, n. 8, p. 840-854. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1177/15274764211025611. Acesso em: 17 mai. 2023.

HOLZBACH, Ariane Diniz. Para pequenos grandes espectadores: a produção televisiva brasileira direcionada a crianças pequenas a partir do caso da Galinha Pintadinha. E-compós, Brasília, v. 21, n. 2, mai./ago. 2018. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1390. Acesso em: 1 set. 2023.

HOLZBACH, Ariane Diniz; NANTES, Joana D’Arc de; FERREIRINHO, Gabriel. Existe espaço para as crianças na televisão! A presença da programação infantil na TV aberta mundial. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 17, n. 49, p. 244-267, mai./ago. 2020. Disponível em: https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2135. Acesso em: 12 jul. 2023. DOI: 10.18568/CMC.V17I49.2135.

KOMPARE, Derek. Rerun nation: how repeats invented American television. Nova Iorque: Routledge, 2005.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. Memória e Identidade na Telenovela Brasileira. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 23., 2014, Belém. Anais […]. Belém: UFPA, 2014. p. 1-16. Disponível em: https://proceedings.science/compos/compos-2014/trabalhos/memoria-e-identidade-na-telenovela-brasileira?lang=pt-br. Acesso em: 12 set. 2023.

MITTEL, Jason. Genre and television: from cop shows to cartoons in American culture. New York: Routledge, 2004

MORAES, Roberto. Especial: Caverna do Dragão. Dragão Brasil, São Paulo, ano 1, número 9, [1995?].

NIEMEYER, Katharina. Introduction: Media and Nostalgia. In: NIEMEYER, Katharina. Media and Nostalgia Yearning for the Past, Present and Future. Londres: Palgrave Macmillan, 2014. p. 1-26.

PALADINO. Caverna do Dragão: A aventura favorita dos RPGistas completa 26 anos de exibição do Brasil. Dragão Slayer, São Paulo, ano 5, número 9, [2006?].

RAMOS, Eutália; BORGES, Gabriela. Telenovelas clássicas no Globoplay: Estratégias de transmidiação para o (re)lançamento das obras. Revista GEMInIS, [S.l.], v. 14, n. 1, p. 4–22, 2023. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2023v14i1p4-22. Disponível em: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/716. Acesso em: 12 set. 2023.

RIBEIRO, A. P. G. Mercado da nostalgia e narrativas audiovisuais. E-compós, Brasília, v. 21, n. 3, set./dez. 2018.

RIBEIRO, Ana Paula Goulart et al. Remakes, reprises cultura da nostalgia em tempos de Covid-19: dinâmicas da memória na teledramaturgia da Globo. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; SILVA, Lourdes Ana Pereira (orgs.). Criação inovação na ficção televisiva brasileira em tempos de pandemia de Covid-19. Alumínio, SP: CLEA Editorial, 2021. p. 169-188.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa (Tomo 1). Campinas: Papirus, 1994.

WILLIAMS, Raymond. Televisão: Tecnologia e Forma Cultural. São Paulo: Boitempo; Belo Horizonte: PUCMinas, 2016.

Published

2025-04-16

How to Cite

BRAZO, Dionisio. DYNAMICS OF REPETITION AND REPRISES ON BRAZILIAN TELEVISION: EXPLORING THE BASIS OF THE NOSTALGIA MARKET IN ANIMATIONS. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 16, p. 45–70, 2025. DOI: 10.14244/2179-1465.RG.2025v16p45-70. Disponível em: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/843. Acesso em: 1 may. 2025.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.