BETWEEN FRIENDSHIP AND IMAGINED DISPUTES

THE FANS OF IVETE AND CLAUDIA LEITTE IN THE PANDEMIC CARNIVAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53450/2179-1465.RG.2023v14i2p126-144

Keywords:

Fancultura, Mediatización, Redes sociales Twitter

Abstract

This article aims to reflect upon the interactions of the fans of Ivete Sangalo and Claudia Leitte on the social network Twitter during the live held at the 2021 carnival. With content analysis we could observe thematic categories based on logical and emotional comments which manifest praise and controversy in order to obtain greater adherence – that is, power – within a discursive community. It was possible to infer that these strategies, even if they are established by economic means and to expose brands and advertising, they also work as a space for the manifestation of two fandoms that at times unite and, at others, create imagined disputes between the two singers.

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Author Biographies

Pedro Augusto Farnese, Universidade Paulista (UNIP)

Doutorando em Comunicação e Cultura Midiática pela Universidade Paulista (Unip) e jornalista efetivo do Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais - Campus Juiz de Fora. É mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Bolsista CAPES.

Carla Montuori Fernandes, Universidade Paulista

Possui Pós-doutorado em Comunicação Política pela Universidade de Valladolid. Doutora em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). É docente titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Paulista (UNIP). 

Clarice Greco Alves , Universidade Paulista

Possui Pós-doutorado em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). É Doutora e Mestre pela mesma Instituição. Vice-líder do Grupo de Estudos de Análise de Produtos Audiovisuais (GRUPA) da UNIP.

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Published

2023-10-19

How to Cite

FARNESE, P. A.; FERNANDES, C. M.; GRECO ALVES , C. . BETWEEN FRIENDSHIP AND IMAGINED DISPUTES: THE FANS OF IVETE AND CLAUDIA LEITTE IN THE PANDEMIC CARNIVAL. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 126–144, 2023. DOI: 10.53450/2179-1465.RG.2023v14i2p126-144. Disponível em: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/761. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Artigos