GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND CONFUSION IN THE ARTISTIC CONTEXT

Authors

  • Lucia Santaella Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP )
  • Alexandre Braga Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP) https://orcid.org/0000-0002-7255-7786

DOI:

https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2023v14i3p05-20

Keywords:

Generative artificial intelligence, impacts, contests, technological aesthetics

Abstract

Since the beginning of 2023, the emergence of Generative Artificial Intelligence (GAI) of texts and images has caused the surprising adoption of millions of users, accompanied by the production of news and academic texts related to their sociocultural, political, and aesthetic impacts. This article is located in the field of aesthetic discussions about works whose authors use IAG and which are presented in competitions, receiving awards and, therefore, causing controversial discursive effects. Based on the research of information regarding the most important cases that occurred in various parts of the world, the objective of this work is to analyze the set of these events to extract from them conclusions situated in the background and continuity of two centuries of technological aesthetic productions, since the advent of photography.

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Author Biographies

Lucia Santaella, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP )

Pesquisadora 1 A do CNPq, professora titular na pós-graduação em Comunicação e Semiótica e em Tecnologias da Inteligência e Design Digital (PUCSP). Doutora em Teoria Literária pela PUCSP e Livre-docente em Ciências da Comunicação pela USP. Fez doze estágios de pós-doutorado no exterior e foi professora e pesquisadora convidada em várias universidades europeias e latino-americanas. Já levou à defesa 275 mestres e doutores. Publicou 56 livros e organizou 32, além da publicação de quase 500 artigos no Brasil e no exterior. Recebeu os prêmios Jabuti (2002, 2009, 2011, 2014), o prêmio Sergio Motta (2005) e o prêmio Luiz Beltrão (2010).

Alexandre Braga, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP)

Bacharel em Comunicação com habilitação em Publicidade pela PUC-SP, mestre e doutor em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP e pesquisador na área de Design, Ergonomia e Interação Humano Computador. Atualmente é professor R.T.I. na Escola Superior de Propaganda e Marketing ESPM-SP, no curso de Comunicação e Publicidade. Docente no programa de Pós Graduação Stricto Sensu de Mestrado Profissional em Desenvolvimento de Jogos Digitais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC-SP, professor na FATEC São Caetano no curso de Jogos Digitais e professor/tutor de EAD na Faculdade Impacta. Professor do ensino superior desde 2002, também atua há mais de 27 anos como designer gráfico e digital.

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Published

2024-04-22

How to Cite

SANTAELLA, L. .; BRAGA, A. . GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND CONFUSION IN THE ARTISTIC CONTEXT. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 05–20, 2024. DOI: 10.14244/2179-1465.RG.2023v14i3p05-20. Disponível em: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/835. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossier - AI Narratives: Trends in Audiovisual Production