DIGITAL SILENCE
THE MOST ENGLISH PLATFORM AND THE INVISIBILIZATION OF SUBJECTS IN PUBLIC EDUCATION IN MT
DOI:
https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2025v16p415-434Keywords:
Discourse Analysis, Educational Policies, Discursive SilencingAbstract
The article analyzed news reports on educational policies in Mato Grosso, highlighting the discourse of the Secretary of Education. Drawing on Laval (2010), Van Leeuwen (2016), and Spivak (2010), critical discourse analysis was applied to reveal how institutional narratives silence teachers and students. The study found that official discourse reinforces neoliberal logic and conceals social inequalities, promoting a symbolic epistemicide by devaluing local knowledge. It concludes that the rhetoric of educational modernization legitimizes and perpetuates unequal power structures within public education.
Downloads
References
LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Tradução de André Telles. São Paulo: Boitempo, 2019.
MARSON, L. C.; CAMARGO, R. C. M. Crenças de professoras sobre o uso da Plataforma Inglês Paraná. Revista Linguagens & Cidadania, [s.l.], v. 26, n. 1, p. 66–84, 2024. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/linguagens/article/view/7046. Acesso em: 8 jul. 2025.
OLHAR DIRETO. Seduc investe em ensino de inglês com plataforma digital e tecnologia assistiva. Cuiabá, 14 mar. 2024. Disponível em: https://www.olhardireto.com.br/. Acesso em: 8 jul. 2025.
PAVEAU, M. A. L’analyse du discours numérique: dictionnaire des formes et des pratiques. Paris: Hermann, 2017. Disponível em: https://shs.cairn.info/l-analyse-du-discours-numerique--9782705693213?lang=fr. Acesso em: 30 out. 2025.
R7. Aluna cega de MT conquista vaga em intercâmbio após usar plataforma de inglês da rede pública. São Paulo, 13 mar. 2024. Disponível em: https://www.r7.com/. Acesso em: 8 jul. 2025.
SANTANA, P. A. R.; SANTANA, N. S.; FIGUEIREDO, D. C. Uma ferramenta que veio inovar o ensino da língua inglesa na rede pública: análise crítica do discurso da notícia de lançamento da Plataforma Inglês Paraná. Estudos de Linguagem, v. 75, n. 3, p. 1–18, 2021. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rl/article/view/47485. Acesso em: 8 jul. 2025.
SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DE MATO GROSSO (SEDUC-MT). Plataforma Mais Inglês amplia acesso ao ensino de língua inglesa na rede pública estadual. Cuiabá, 10 out. 2023. Disponível em: https://www.seduc.mt.gov.br/. Acesso em: 8 jul. 2025.
SELWYN, N. Education in a digital world: global perspectives on technology and education. New York: Routledge, 2013.
SILVA, S. G. da. O ensino da língua inglesa através da Plataforma Mais Inglês em MT. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Inglês) – Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), Guarapuava, 2023. Disponível em: https://sguweb.unicentro.br/app/webroot/arquivos/atsubmissao/TCC_SABRINA_GOES_CORRIGIDO.pdf. Acesso em: 8 jul. 2025.
SPIVAK, G. C. Pode o subalterno falar? Tradução de Sandra Regina Goulart Almeida. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
VAN LEEUWEN, T. Introdução à análise do discurso: teoria e prática. Tradução de Maria Inês Baptista. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jose Isavam Olivera Silva, Juliana Faltz Taborelli, Danie Marcelo de Jesus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.