COSTUME AS A SCENE ELEMENT

AN ANALYSIS OF THE USE OF COSTUMES AS A NARRATIVE RESOURCE IN THE BRIDGERTON SERIES

Authors

  • Amanda Rodrigues Donato Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) https://orcid.org/0009-0006-5004-9541
  • Ana Claudia Antunes Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

DOI:

https://doi.org/10.14244/2179-1465.RG.2025v16p393-414

Keywords:

Costumes, Semiotics, Fashion History

Abstract

This study aims to conduct a comparative analysis, based on bibliographical sources, of the costumes in the Bridgerton series and their adaptation to the portrayed historical period, with a focus on the character Daphne in the first season. The research draws on studies in costume design, audiovisual semiotics, and fashion history, as well as analysis of the show's wardrobe. The findings reveal that the series combines period-appropriate silhouettes with contemporary materials and colors. This stylistic blend serves to visually convey the character’s social background, emotional states, and economic context, enriching the narrative through symbolic costume elements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Rodrigues Donato, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Pós-graduanda pela Universidade do Sul de Santa Catarina – UniSul (2025), em Comportamento e Tendências de Consumo no Mercado de Moda. Possui título de Bacharel em Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC (2025).

Ana Claudia Antunes, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutoranda e Mestre em Design pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2019), na Área de Concentração em Métodos para os Fatores Humanos. Possui graduação em Design de Moda pela Universidade do Vale do Itajaí - Univali (2014). Atualmente, é docente de Ensino Superior em Design de Moda, lecionando disciplinas voltadas à criatividade e desenvolvimento de produto.

References

BISSONNETTE, Anne; NASH, Sarah. The Re-Birth of Venus Neoclassical Fashion and the Aphrodite Kallipygos. Dress, v. 41, n. 1, p. 1-20, maio de 2015. Disponível em: <https://doi.org/10.1179/0361211215Z.00000000036>. Acesso em: 1 junho de 2024.

BRIDGERTON. Criação de Chris Van Dusen. Produção de Shonda Rhimes. Estados Unidos: 2020-. Disponível em: <https://www.netflix.com/title/80232398>. Acesso em: 10 de maio de 2024.

Bridgerton: 3 motivos que explicam como a série virou a mais vista da história da Netflix. BBC News Mundo. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/geral-55890538>. Acesso em: 10 maio de 2024.

BRULEY, Katherine. Fashion in the Regency Era. Boller Review: Journal of Undergraduate Research and Creativity, Vol 6, p. 1-6, 2022. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.18776/tcu/br/6/152>. Acesso em: 12 de maio de 2024.

CAMIRIM, Bárbara. REIMAGINANDO UM PASSADO PÓS-RACIAL: REPRESENTAÇÃO NEGRA EM BRIDGERTON. IV Jornada Internacional GEMInIS, 2022. Disponível em: <https://doity.com.br/anais/jig2021/trabalho/227718>. Acesso em: 12 maio de 2024.

COLE, Daniel James. Hierarchy and Seduction in Regency Fashion. Jane Austen Society of North America, v. 33, n 1, 2012. Acesso em: 18 maio de 2024.

DIETRICH, Luke. The Comparison of Bridgerton Season 1 to the Regency Era. The Cupola, v. 16, p. 107-199, 2022. Disponivel em: <https://sail.cnu.edu/omeka/items/show/16962>. Acesso em: 18 maio de 2024.

EDER, Jens. Understanding Characters. In: EDER, Jens; JANNIDIS, Fotis; SCHNEIDER, Ralf (orgs.). Characters in Fictional Worlds: Understanding Imaginary Beings in Literature, Film, and Other Media. Berlin; New York: De Gruyter, 2010. p. 16-64.

FILIPECKI, Elizabeth. A utilização de pranchas iconográficas na criação de figurinos de época para a teledramaturgia. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, v. 10, n. 22, p. 143–160, 2017. Disponível em: <https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/640>. Acesso em: 18 maio 2024.

GOOGLE TRENDS. “Explore — Bridgerton, Julia Quinn, Simon, Daphne, Regencia”. Google Trends. Disponível em: <https://trends.google.com.br/trends/explore?date=2020-12-22%202021-03-22&q=Bridgerton,Julia%20Quinn,Simon,Daphne,Regencia&hl=pt>. Acesso em: 10 de maio de 2024.

GOMES, M. da Mota; GONÇALVES, Lucio Lage; CHENIAUX, Elie; NARDI, Antonio. King George III of England and Queen Maria I of Portugal: bipolar disorder and prince regents as common features of their reigns. Trends Psychiatry Psychother, v. 4, p. 1-5, 2023. Disponível em: <https://doi.org/10.47626/2237-6089-2021-0315>. Acesso em: 10 de junho de 2024.

InStyle. How 'Bridgerton' Costumes Were Made. Youtube, 17 de maio de 2024. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=6FT_2c0wwKc>.

JAMES, Leighton. Britain Against Napoleon: The organisation of victory, 1793–1815. The Mariner's Mirror, v. 102, n. 1, p. 101-102, março de 2016. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1080/00253359.2016.1135623>. Acesso em: 29 de maio de 2024.

KIM, Ju Ae. The formative characteristics of Regency era women’s costumes in Bridgerton. The Research Journal of the Costume Culture, v. 31, n. 6, p. 824-836, dezembro de 2023. Disponível em: <https://doi.org/10.29049/rjcc.2023.31.6.824>. Acesso em: 18 maio de 2024.

LEE, Mireille M. Antiquity and Modernity in Neoclassical Dress: The Confluence of Ancient Greece and Colonial India. Classical World, v. 112, n. 2, p.71–95, 2019. Acesso em: 01 de junho de 2024.

MURRAY, Venetia. An Elegant Madness: High Society in Regency England. Viking, NY, 1999.

NETFLIX. Bridgerton | Costumes of Bridgerton | Netflix. 4 janeiro de 2021, YouTube. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=yb0CR4xcKZQ&t=41s>.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005. (Coleção Estudos; 46).

PHELAN, James. Experiencing Fiction: Judgments, Progressions, and the Rhetorical Theory of Narrative. Columbus: The Ohio State University Press, 2007

ROTTEN TOMATOES. “Bridgerton”. Disponível em: <https://www.rottentomatoes.com/tv/bridgerton>. Acesso em: 10 maio de 2024.

SHONDALAND. Bridgerton Making A Scene: Costumes | Shondaland. YouTube, 25 de janeiro de 2023. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=5uGY_ifjKCM>.

SILVA, A. C. S. D., & MILLECCO, M. (2017). ENTREVISTA COM BETH FILIPECKI, FIGURINISTA DE CAPITU (2008). Machado De Assis Em Linha, 10(20), 147–153. https://doi.org/10.1590/1983-6821201710209

TADDEO, Julie Anne. The Bridgerton effect: Introduction to a Special Issue on Netflix’s TV series. Journal of Popular Television, The, Volume 11, Issue Bridgerton, p. 3 - 6, abril de 2023. Disponível em: <https://doi.org/10.1386/jptv_00089_2>. Acesso em: 18 maio de 2024.

TANDORI, M. The regency crisis and its constitutional consequences England, 1788-89. Acta Historica (Szeged), v. 105, p. 29–36, 1998. Disponível em: https://www.iskolakultura.hu/index.php/acthist/article/view/10318. Acesso em: 13 jún. 2024.

V&A Collections. Evening Dress ca. 1810 (made). Disponível em: <https://collections.vam.ac.uk/item/O13823/evening-dress-unknown/>. Acesso em: 10 junho de 2024.

VALENTINI, Valentina. The ‘Bridgerton’ Costume Designers Colored Outside the Lines to Create a Unique Regency Look. Shondaland, 13 janeiro de 2021. Disponível em: <https://www.shondaland.com/shondaland-series/shondaland-Bridgerton-behind-the-scenes/a35182429/Bridgerton-costume-designers/>. Acesso em: 10 de junho de 2024.

VOJKOVIC, Jelena. Film Costume as a Visual Narrative Element; Defining the Abstract Emotions of the Film Viewer via Plutchik’s Wheel of Emotions. Textile & Leather Review, v. 3, n. 2, p. 92-100, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.31881/TLR.2019.34>. Acesso em: 18 maio de 2024.

Published

2025-10-28

How to Cite

RODRIGUES DONATO, Amanda; ANTUNES, Ana Claudia. COSTUME AS A SCENE ELEMENT: AN ANALYSIS OF THE USE OF COSTUMES AS A NARRATIVE RESOURCE IN THE BRIDGERTON SERIES. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 16, p. 393–414, 2025. DOI: 10.14244/2179-1465.RG.2025v16p393-414. Disponível em: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/890. Acesso em: 29 oct. 2025.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.