Reflections on new forms of interactive narrative content for games on Digital TV

Authors

  • Patrícia Margarida Farias Coelho PUC-SP

Keywords:

Narrativas interativas, TV Digital, Games, Mídia, Comunicação

Abstract

This research is the partial result of my postdoctoral research, under development, in the Graduate Program of TIDD (Technology of Intelligence and Digital Design), at PUC-SP, with the help of FAPESP. This article seeks to reflect: a) on the new forms of interactive narrative content created for games on Digital TV, b) on the behavior of the 21st century viewer and c) development of the means of communication - Digital TV. Among the new forms of content developed for Digital TV we highlight the games for their playful and interactive characteristics that are what we are interested in understanding in this research. As a theoretical framework we will anchor in the media researchers such as: Jenkins (2009), Coelho (2012, 2011), Machado (2005), Marula (2006), Vilches, (2009, 2003), Cannito and Squirra and Fechine (2009). Thus, this study has as main objective to understand how the narrative content of these games are being created to seduce the viewers through the new playful and interactive possibilities of Digital TV.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia Margarida Farias Coelho, PUC-SP

Pós-doutoranda TIDD/PUC-SP. Bolsista FAPESP.

References

CANNITO, N. G. A televisão na era digital: interatividade, convergência e novos modelos de negócio. São Paulo: Summus. 2010.

COELHO, P. M. F. Os Games Como Novas Formas de Conteúdo Narrativo Interativo na TV Digital. Hipertexto, v. 2, p. 37-53, 2012.

_____. Um Mapeamento do Conceito de Jogo. Revista GEMInIS - jan./jun. 2011, v. 2, p. 293-311, 2011.

JENKINS, H. Cultura da convergência. Trad. Susana Alexandria. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

MACHADO, A. A televisão levada a sério. 4.ed. São Paulo: Editora. 2005.

MÉDOLA, A. S. L. D. Globo Media Center: televisão e internet em processo de convergência midiática. In: LEMOS, A.; BERGER, C.; BARBOSA, M. (Orgs.). Narrativas midiáticas contemporâneas: livro da Compós XIV / 2005. Porto Alegre: Sulina, 2006. p. 181-190.

MIÈGE, B. O pensamento comunicacional. Trad. Guilherme João de Freitas Teixeira. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

MURRAY, J. H. Hamlet no Holodeck: o futuro da narrativa no ciberespaço. Trad. Elissa Khoury Daher e Marcelo Fernandez Cuzziol. São Paulo: Itaú Cultural/Unesp, 2003.

SANTAELLA, L. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.

_____. O novo estatuto do texto nos ambientes de hipermídia. In: SIGNORI, I. (Org). (Re)Discutir: texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola, 2008. p. 47-72.

SQUIRRA, S.; FECHINE, Y. (Orgs.). Televisão digital: desafios para comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2009.

VILCHES, Lorenzo (2009). Televisión digital: entre la esperanza y el exceptismo. In: SQUIRRA, Sebastião; FECHINE, Yvana (orgs.). Televisão digital: desafios para a comunicação. Livro da COMPÓS.Porto Alegre: Sulina, 2009.

_____. Migração Digital. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

Published

2013-12-15

How to Cite

MARGARIDA FARIAS COELHO, P. Reflections on new forms of interactive narrative content for games on Digital TV. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 125–134, 2013. Disponível em: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/165. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Abordagens Multiplataformas